Skip to main content

MENCIPTA ALASAN DANGKAL

Saya sedang  berhadapan dengan manusia pencipta alasan dangkal untuk mengelak melunasi tanggungjawab yang dirasakan tidak memberikan manfaat buat dirinya.

Apabila seorang guru yang rajin di mata Pengetua,  cekap menyiapkan tugasan yang diberikan oleh Pengetua  tetapi mencipta pelbagai alasan untuk mengelakkan kerja yang dia tidak berurusan langsung dengan pengetua, maka  kita dengan jelas memahami isyarat yang diberikan. Bukan masalah memilih bulu tetapi masalah dia memandang kita bos kecil yang tidak ada makna  kepada dirinya.

Saya terpegun apabila  guru ini mempertikaikan penulisan kerta kerja yang menyebut tugasnya  sebagai AJK buku Atur Cara dan Dokumentasi tidak sah kerana bahan yang patut diedarkan  semasa Majlis Pelancaran Bulan Akademik baru-baru ini(15/2/2016 ) ialah  brosur  atau pamplet. jadi, bukan bidang tugasnya dan dia tidak mahu melakukannya . Selanjutnya dia menyerahkan kepada AJK di bawahnya   dan langsung tidak mengambil tahu tugas itu. Bercuti seenaknya tanpa mengambil kira kesukaran orang lain kerana olahnya,

Apabila saya menegurnya supaya lebik cakna dengan tugasnya, dia melenting-melenting dan menuduh saya mencari salahnya. Dia memperbodoh-bodohkan saya dengan mengatakan istilah untuk bahan edaran dipanggil brosur dan pamplet bukan buku atur cara atau buku program.

Aduhai...macamlah saya ini baru dua tiga tahun posting. Usia dan pengalaman mengajar saya 13 tahun lebih daripadanya. Bukan saya rasa saya lebih baik....namun bidang pengacaraan majlis sudah saya ceburi sejak usia 13 tahun. Saya cukup kenal buku atur cara dan buku program!. Saya pernah mengacarakan majlis peringkat negeri dan kebangsaan juga!

Saya bukan ingin riak atau menyombong diri, namum kekesatan bahasanya terhadap saya dan kedangkalan alasannya membawa kepedihan hati yang bukan sedikit.

Doa saya moga dia sedar dan malu sendiri, Seorang pendidik yang baik harus bersabar menerima teguran dan kritikan dan  bukan menyangka diri sudah cukup baik jika dapat menawan hati Pengetua sehingga kurang ajar dengan cikgu senior yang  lain.

Comments

Popular posts from this blog

WAHAI CIKGU, JANGAN LEKAMU MEMBAWA PETAKA

Tragedi yang  menimpa murid  tingkatan 3 Sekolah Menengah Presint 9 pada 29 ogos yang lepas wajar jadi iktibar buat semua warga pendidik dan anak-anak didik. Kejadian murid jatuh bangunan kerana hasrat ingin membantu kawan yang begnya dicampak ke koridor oleh kawan lain merupakan tragedi buat waga sekolah dan keluarganya  Bukan ingin menuding jari  kepada cikgu-cikgu,cuma berharap cikgu-cikgu akan lebih berhati-hati. jangan sesekali tinggalkan murid di dalam kelas tanpa pengawasan . Murid-murid pula janganlah bergurau berlebihan, Silap aksi, rakan sendiri ditimpa petaka. Al  fatihah  buat arwah Azim . Marilah kita bersama-sama mendoakan  agar ibunya tabah menghadapi dugaan ini. seterusnya, semoga pihak sekolah dapat menyelesaikan

CUTI JEREBU DAN SEKIAN BANYAK KATA NISTA BUAT GURU

Realiti guru hari ini....terimalah dengan selapang dada dan seluas jiwa. Transformasi menuntut kita jadi insan berjati diri menghadapi realiti. Jangan gundah sahabat-sahabat guru. Ibarat anjing menyalak bukit, bukit takkan runtuh. Hati jangan goyah , pasrah dan reda sahaja kerana bicara nista mereka , lubuk pahla buat kita. Cuti Jerebu mengundang tohmahan. Media bersungguh-sungguh mempamerkan perasaan tidak puas hati segelintir insan yang kononnya berasa terbeban menjaga anak-anak yang tidak bersekolah. Tahap pendidikan guru-guru dipertikaikan. Terserlah kini stigma pemikiran masyarakat, Rupa-rupanya guru dianggap tidak lebih daripada pengasuh anak-anak,lalu mengundang sekian banyak kemarahan daripada warga pendidik. Azarudin Azizan Yesterday at 12:19  ·  cikgu mengada2.. kami pun ada paru2! kata korang.. ckgu mengada2.. cuti banyak pun ngada lagi.. tapi pernah kau tahu saat anak2 kau cuti sekolah, ckgu2 tu pergi sekolah mcm biasa dan selesaikan segala2 kerja2, r