Skip to main content

PENGALAMAN KENDIRI MENELUSURI ILMU TENTANG MODUL PEMIMPIN BERWAWASAN

Saya percaya kepada pegangan pembelajaran sepanjang hayat. Bahawasanya setiap insan harus sentiasa belajar sehingga sampai waktu harus pulang ke negara abadi.

Namun, belajar secara formal dan berjadual tidak pernah terfikir dalam  benak fikir saya  pada penghujung usia perkhidmatan  yang telah  saya rancang  bakal bernokhtah tidak lebih separuh dekad lagi.

Namun,  sayapercaya dan yakin bahawa perancangan Allah adalah yang terbaik. Oleh itu, saya  tempuh dan redah jalan ini atas niat menimba ilmu kerana Allah. Mudah-mudahan Allah reda dan perkenankan usaha saya  lalu diterima sebagai amal soleh buat diriku.

Walau pembelajaran ini berlalu secara atas talian sepenuhnya, namun nilai ilmu yang dipelajari tetap tiada susut nilainya. Pada saya suatu yang sangat berharga kerana dapat saya aplikasikan dalam tugasan seharian saya sebagai seorang Penolong Kanan  di sekolah.

 Objektif

1. mengenal pasti konsep pemimpin berwawasan

2.Mengaitkan  pemikiran strategik, perancangan strategik dan pemikiran masa hadapan FSTP

3.Mengenal pasti kemahiran insaniah dan kemahiran teknik

4.Menterjemah kemahiran ini  dalam menyediakan pelan pembangunan sekolah dalam sesi bersemuka.

PENGENALAN

Pemimpin yang berwawasan  perlu mempunyai kompetensi pemikiran masa hadapan(future thingking dan scenario planning) supaya dapat mengubah situasi sedia ada kepada tahap yang cemerlang dan lestari serta melihat situasi tanpa bias.

Risiko perlu dilihat sebagai peluang dan berfikiran strategik dalam merancang dan melaksanakan intervensi.

pemimpin berwawasan perlu memiliki kemahiran insaniah dan teknikal.

Melaksanakan perancangan strategik berdasarkan suatu kerangka  yang merujuk kepada Dasar Hala tuju berasaskan Model KAPLAN


KEPIMPINAN STRATEGIK

Keupayaan seseorang untuk menjangka, membayangkan, mengekalkan fleksibiliti, berfikir secara strategik dan bekerja dengan orang lain untuk membawa perubahan yang akan mencipta masa depan yang berdaya maju untuk organisasi  (Irelend  & Hitt 1999)


KEMAHIRAN INSANIAH (SOFT SKILLS)

  • Berfikiran strategik- berfikir secara sistem untuk melukis rupa bentuk sasaran yang diinginkan melangkaui  pengalaman hari ini.
  • Proaktif  -merangka tindakan jauh lebih awal daripada jangkaan berlaku sesuatu perkara
  • berfokus kualiti -menekankan aspek kualiti dalam setiap peringkat tindakan untuk mencapai hala tuju


BERFIKIRAN STRATEGIK

  • Kebolehan meramal kehendak/ keperluan organisasi pada masa hadapan
  • Keupayaan melukis rupa bentuk sasaran masa depan yang diingini melangkau pengalaman hari ini.
  • Tempoh masa 5 tahun adalah minimum (Nolan et.al 2008)
  • Keupayaan membuat analisis sesuatu yang difikirkan dan dapat diterjemahkan dalam bentuk tindakan.
  • Pemikiran analitikal dan logik yg memanfaatkan  unsur taktikal dan strategik untuk mencapai matlamat.
  • Berfokus kepada dapatan dan menghasilkan peluang yang unik untuk menghasilkan nilai dengan membolehkan komunikasi kreatif di antara sesama individu untuk mengembangkan kebolehan mereka.
KEPENTINGAN PEMIKIRAN STRATEGIK
1. memudahkan perkara yang sukar
2.Memaksa anda bertanyakan soalan yang betul
3. Lebih fokus
4.Menyediakan kita kepada hari esok
5.mengurangkan margin kesilapan
6. Memberikan kita pengaruh terhadap orang lain.

KUALITI
Definisi pendekatan menyeluruh organisasi sejajar dengan kepuasan pelanggan, pihak  yang berkepentingan   dan perkhidmatan yang membawa kepada kesetiaan.

Fokus kepada kualiti bermaksud fokus kepada pelanggan. kita memenuhi ekspektasi pelanggan.

KERANGKA DASAR HALA TUJU
ADAPTASI DRPD MODEL KAPLAN (2010)
4 peringkat
1. membangunkan hala tuju
2. menterjemahkan hala tuju 
3.Mengoperasikan hala tuju
4.Pemantauan dan Penambahbaikan berterusan.

Setelah meneliti kerangka Dasar Hala tuju ini ternyata, Pelan Perancangan Strategik pembangunan sekolah sememangnya diadaptasi daripada Model KAPLAN...

Comments

Popular posts from this blog

WAHAI CIKGU, JANGAN LEKAMU MEMBAWA PETAKA

Tragedi yang  menimpa murid  tingkatan 3 Sekolah Menengah Presint 9 pada 29 ogos yang lepas wajar jadi iktibar buat semua warga pendidik dan anak-anak didik. Kejadian murid jatuh bangunan kerana hasrat ingin membantu kawan yang begnya dicampak ke koridor oleh kawan lain merupakan tragedi buat waga sekolah dan keluarganya  Bukan ingin menuding jari  kepada cikgu-cikgu,cuma berharap cikgu-cikgu akan lebih berhati-hati. jangan sesekali tinggalkan murid di dalam kelas tanpa pengawasan . Murid-murid pula janganlah bergurau berlebihan, Silap aksi, rakan sendiri ditimpa petaka. Al  fatihah  buat arwah Azim . Marilah kita bersama-sama mendoakan  agar ibunya tabah menghadapi dugaan ini. seterusnya, semoga pihak sekolah dapat menyelesaikan

CUTI JEREBU DAN SEKIAN BANYAK KATA NISTA BUAT GURU

Realiti guru hari ini....terimalah dengan selapang dada dan seluas jiwa. Transformasi menuntut kita jadi insan berjati diri menghadapi realiti. Jangan gundah sahabat-sahabat guru. Ibarat anjing menyalak bukit, bukit takkan runtuh. Hati jangan goyah , pasrah dan reda sahaja kerana bicara nista mereka , lubuk pahla buat kita. Cuti Jerebu mengundang tohmahan. Media bersungguh-sungguh mempamerkan perasaan tidak puas hati segelintir insan yang kononnya berasa terbeban menjaga anak-anak yang tidak bersekolah. Tahap pendidikan guru-guru dipertikaikan. Terserlah kini stigma pemikiran masyarakat, Rupa-rupanya guru dianggap tidak lebih daripada pengasuh anak-anak,lalu mengundang sekian banyak kemarahan daripada warga pendidik. Azarudin Azizan Yesterday at 12:19  ·  cikgu mengada2.. kami pun ada paru2! kata korang.. ckgu mengada2.. cuti banyak pun ngada lagi.. tapi pernah kau tahu saat anak2 kau cuti sekolah, ckgu2 tu pergi sekolah mcm biasa dan selesaikan segala2 kerja2, r

MENCIPTA ALASAN DANGKAL

Saya sedang  berhadapan dengan manusia pencipta alasan dangkal untuk mengelak melunasi tanggungjawab yang dirasakan tidak memberikan manfaat buat dirinya. Apabila seorang guru yang rajin di mata Pengetua,  cekap menyiapkan tugasan yang diberikan oleh Pengetua  tetapi mencipta pelbagai alasan untuk mengelakkan kerja yang dia tidak berurusan langsung dengan pengetua, maka  kita dengan jelas memahami isyarat yang diberikan. Bukan masalah memilih bulu tetapi masalah dia memandang kita bos kecil yang tidak ada makna  kepada dirinya. Saya terpegun apabila  guru ini mempertikaikan penulisan kerta kerja yang menyebut tugasnya  sebagai AJK buku Atur Cara dan Dokumentasi tidak sah kerana bahan yang patut diedarkan  semasa Majlis Pelancaran Bulan Akademik baru-baru ini(15/2/2016 ) ialah  brosur  atau pamplet. jadi, bukan bidang tugasnya dan dia tidak mahu melakukannya . Selanjutnya dia menyerahkan kepada AJK di bawahnya   dan langsung tidak mengambil tahu tugas itu. Bercuti seenaknya tanpa me